Scientific examination for art history and conservation
C.M. Groen, Paintings in the laboratory: scientific examination for art history and conservation, 2011, 254 pagina's.
Samenvatting:
Hoe maakten Rembrandt, Hals, Leyster of Vermeer hun schilderijen? Wat brengt de natuurwetenschapper in de museumwereld om dat te onderzoeken? Karin Groen beschrijft de ontwikkeling van het natuurwetenschappelijk onderzoek aan kunstvoorwerpen. De belangstelling voor de manier waarop kunstwerken waren gemaakt, ontstond al tijdens de Renaissance, uit interesse in en bewondering voor de klassieke oudheid. Die belangstelling kreeg een extra impuls in de 19de eeuw toen bleek dat het verval van de voorwerpen onderzoek naar het behoud ervan noodzakelijk maakte. Met de opkomst van de archeologie en kunstgeschiedenis kwam er ook aandacht voor het aantonen van vervalsingen. Groen belicht de ontwikkeling in de analytische chemie – van reageerbuis tot high-tech-analyses – met de daaraan verbonden noodzaak van deskundige interpretatie van de resultaten. Interdisciplinaire samenwerking is van het grootste belang om tot bruikbare resultaten te komen. Ze beschrijft het onderzoek naar materiaalgebruik en werkwijze van bovengenoemde en andere kunstenaars. Groen verkreeg daarmee overtuigende resultaten ten behoeve van kunsthistorisch onderzoek, met name toeschrijvingen, bijvoorbeeld aan Rembrandts werkplaats. Deze kennis is onontbeerlijk voor de conservering en restauratie van de werken.
De thesis is als pdf-bestand (58,8 Mb) te downloaden van het University of Amsterdam Repository: http://dare.uva.nl/record/371451.